Tips en advies
028 80 16 63

Vragen en antwoorden over het Coronavirus

We houden de situatie voor al onze campings zo goed mogelijk in de gaten en passen de informatie aan zodra nodig

Updated: 01-04-2020

Waar vind ik meer info?

Neem voor meer informatie contact op met het Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken of de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)

Wat is de huidige situatie omtrent het Coronavirus m.b.t. mijn campingvakantie?

De ontwikkelingen en adviezen volgen elkaar op dit moment zeer snel op. Wij begrijpen dat u vragen heeft over uw komende vakantie en u kunt zich vast voorstellen dat het op dit moment heel druk is bij onze reserveringsafdeling. We verzoeken u vriendelijk om in de komende dagen geen contact met ons op te nemen. Wij nemen op volgorde van aankomstdatum contact met u op, waarbij eerst de aankomstdata tot en met de meivakantie gecontacteerd worden. Hieronder kunt u antwoorden vinden op de meest gestelde vragen op dit moment. Bedankt voor uw begrip!

We begrijpen uiteraard dat u op basis van recente berichtgeving vragen en zorgen heeft over uw vakantie. Het is lastig om een inschatting te maken hoe de situatie is ten tijde van uw aankomstdatum. 

Voor alle landen geldt: als er door het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies (code rood) is afgegeven, en dit advies blijft gelden tot twee weken voor aanvang van uw vakantie, dan nemen wij contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. U kunt uw bestemming in deze gevallen omboeken naar een ander land of u kunt gebruik maken van het Coronavoucher. 

Coronavoucher

Wordt uw reis door ons geannuleerd omdat uw camping als gevolg van de coronacrisis niet kan openen, dan ontvangt u een voucher voor de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. Met de voucher kunt u binnen één jaar na het moment van uitgifte een nieuwe reservering maken. Deze vakantie dient in 2020 of 2021 plaats te vinden en u heeft keuze uit alle campings in ons programma. De exacte voorwaarden vindt u terug op de voucher zelf.

Wij nemen op volgorde van aankomstdatum contact met u op over de wijze waarop de voucher ter beschikking wordt gesteld. U hoeft dus géén contact met ons op te nemen.

Het Nederlandse garantiefonds SGR ondersteund de voucher. Lees hier meer.

Is het voucher-bedrag verzekerd?

Ja, de SGR staat garant voor de uitgegeven voucher. Dit betekent dat de SGR garandeert dat consumenten hun geld terug ontvangen als een reisorganisatie zijn betalingsverplichtingen niet kan nakomen.

Hierin zit meteen een belangrijk voordeel van de voucher voor de reiziger. Deze dekking zou er namelijk niet zijn als er geen vouchers zouden worden uitgegeven en een reisorganisatie onverhoopt in betalingsproblemen zou komen tussen annulering en terugbetaling van uw reissom. In dit geval zou de reiziger het risico lopen zijn geld kwijt te zijn. 

LuxCamp is gelukkig een gezond bedrijf, maar we bieden onze klanten, zeker in deze periode, graag zoveel mogelijk zekerheid.

Kan ik mijn geld terugkrijgen in plaats van een voucher?

Wij kunnen ons voorstellen dat uw voorkeur uitgaat naar teruggave van uw betaalde reissom. Deze uitzonderlijke situatie vraagt echter om uitzonderlijke maatregelen. Wij hebben gekozen voor deze oplossing, die ondersteund wordt door de ANVR. De SGR staat garant voor het bedrag van de uitgegeven voucher.

Omdat er sprake is van overmacht en de oorzaak buiten onze invloedssfeer ligt kunt u geen aanspraak maken op een verdere schadevergoeding.

Wat gebeurt er met mijn boeking als deze door de aanbieder geannuleerd wordt?

Sommige van de campings en partners waar wij mee samenwerken, hebben besloten de opening van de camping uit te stellen. Als dat voor uw boeking van toepassing is, nemen we op volgorde van aankomstdatum contact met u op. 

Ik wil mijn boeking zelf annuleren.

Wilt u zelf annuleren dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren volgens onze boekingsvoorwaarden van toepassing zijn.

Ik ga pas in de zomer op vakantie. Wat moet ik doen?

De zomer is nog ver weg en het is lastig om een inschatting te maken hoe de situatie is ten tijde van uw aankomstdatum. Wij adviseren u uw boeking gewoon aan te houden. U dient in dat geval ook de restantbetaling te voldoen. Mocht blijken dat, na het voldoen van uw restantbetaling, de camping toch moet sluiten, dan krijgt u van ons een Coronavoucher voor de totale reissom.

Ik moet het restantbedrag van mijn vakantie betalen, moet ik in deze situatie wel betalen?

Wij begrijpen dat u wellicht onzeker bent of uw aanstaande vakantie wel doorgaat. Als de restantbetaling voldaan moet worden, vragen we u deze toch te voldoen. Het (op tijd) betalen van de reissom staat los van het eventueel niet doorgaan van uw vakantie. Indien u niet tijdig betaalt, annuleren wij uw vakantie en kunt u sowieso niet op reis. Wij berekenen de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant, dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. U heeft dan nog een restschuld bij ons. 

Wanneer uw vakantie als gevolg van de coronacrisis geannuleerd wordt, nemen we contact met u op. U ontvangt van ons een coronavoucher ter waarde van het door u betaalde bedrag (zie hierboven onder 'Coronavoucher'). U bent dus niet zomaar uw betaalde reissom kwijt. Indien we door het uitblijven van betaling over moeten gaan tot annuleren draagt u zelf de annuleringskosten. Het is daarom wel van belang om de restantbetaling – ondanks de onzekerheid – te voldoen.

Hoe zit het met mijn reis- en/of annuleringsverzekering?
Indien u het Safety Pack bij ons heeft geboekt, kunt u altijd 60 dagen voor vertrek zonder opgaaf van redenen annuleren, met 10% eigen risico. Heeft u elders een verzekering? Bekijk dan hier de voorwaarden per verzekeringsmaatschappij, misschien biedt uw verzekering wel dekking voor deze omstandigheden.